Een goede leider houdt van mensen

Henk-Peter Dijkema

Een gedachte die me uit het hart gegrepen is: een goede leider houdt van mensen.

Recent was er veel aandacht voor het rapport van de WRR over ‘het betere werk’. De helft van uitval door ziekte komt namelijk door het werk zélf. Op Radio1 hoorde ik de vraag aan Bas van der Veldt, CEO van AFAS: ‘Wat kun je daar nu aan doen als werkgever?’ Het korte antwoord: liefde. Ik merk dat het me toch verrast als de CEO van een bedrijf van softwarepakketten dat woord in de mond neemt.

Maar liefde voor de mens dus: aandacht, waardering, het gevoel gezien te worden. Volgens Bas begint het met de bereidheid om te geven. Niet omdat je er iets terug voor wilt krijgen, maar omdat het uit je hart komt. Natuurlijk maak je af en toe de balans op, maar geven is het vertrekpunt.

Mensen voelen zich gelukkiger in hun werk als ze erkenning voelen, zich gezien weten – in de eerste plaats om wie zij zijn.

Het deed me denken aan een boek van Scott Peck dat ik van een Ierse vriend kreeg toen we in Nepal woonden. Samen met hem en anderen werkten we in een project om lokale organisaties sterker te maken. De manier waarop we met elkaar en met onze collega’s omgingen was belangrijk voor ons, want we zagen dat dat invloed had op de sfeer en ontwikkeling in onze eigen organisatie. Dus lazen we veel en bespraken dat samen. Scott Peck definieert in The Road Less Travelled de liefde als volgt: ‘Liefde is de wil om jezelf op te rekken met als doel de ontwikkeling van jezelf of de ander te voeden. Het kost je wat en het is een bewuste stap.’

Het zijn mensen die het werk doen. En die voelen zich gelukkiger in dat werk als ze erkenning voelen, zich gezien weten – in de eerste plaats om wie zij zijn, meer dan om wat zij bijdragen en om de manier waarop ze dat doen. Als leider of leidinggevende ligt daar een grote uitdaging.

De één wil gehoord worden over nieuwe plannen. De ander wil waardering krijgen voor zijn inzet. Nog vaker willen mensen zich gezien en begrepen voelen.

Vooral ook omdat mensen sterk verschillen in de manier waarop ze die erkenning willen ontvangen. Bij de een loopt de route via het denken en geef je erkenning door te luisteren naar ideeën of door goede plannen te smeden. Bij de ander loopt het via de actie en geef je erkenning door zelf je verantwoordelijkheid te nemen en de ander om haar actie en inzet te waarderen. Nog vaker loopt erkenning via het hart en voelen mensen zich gezien als jij oprecht betrokken bent, hen onvoorwaardelijk accepteert, hen wilt begrijpen en in staat bent echt contact te hebben.

En wat levert dat op, erkenning geven? Medewerkers die met plezier hun werk doen, hun klant behandelen zoals jij dat graag ziet en bijdragen aan mooie resultaten.

Meer weten over die verschillen tussen erkenning ontvangen en hoe dat bij jouzelf zit? Wij werken graag met de tool Life Languages, die inzichtelijk maakt welke ‘voorkeurstaal’ iemand spreekt als het gaat om erkenning geven en ontvangen. (Hier vind je meer informatie in het Engels.) De combinatie van inzicht in jezelf en anderen maakt Life Languages ook heel geschikt voor teamontwikkeling. Ben je benieuwd wat dit voor jou betekent? Neem dan contact met me op via hp@performancehappiness.nl of 06-53321228.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email